Blog - Rehaorthopedica Kraków

Nasz blog

Ruch to zdrowie - o czym warto wiedzieć

Ruch to zdrowie - o czym warto wiedzieć

SPORT TO ZDROWIE? Większość z nas doskonale zna korzyści płynące z aktywności fizycznej. Każdego roku, szczególnie latem podejmujemy różne jej formy. Szczególnie popularna staje się wówczas jazda na rowerze, bieganie, gra w tenisa, squash czy turystyka górska. Potrzeba ruchu jest czymś naturalnym ale także bardzo indywidualnym i dla każdego oznacza co innego. Niewiele osób zajmujących się rekreacyjnym uprawianiem sportu zdaje sobie sprawę z tego, że wielogodzinne powtarzanie danego schematu ruchowego może prowadzić do znacznych zmian przeciążeniowych narządu ruchu, a w konsekwencji do kontuzji.

Ograniczając się do ulubionej dyscypliny sportowej najczęściej zapewnimy organizmowi bardzo jednostronny wysiłek, angażujemy tylko wybrane grupy mięśniowe. Najczęściej akcentujemy dużą pracę mięśniową zginaczy kończyn czy tułowia, które swoją siłą fizjologicznie znacznie przewyższają mięśnie wykonujące pracę przeciwną. Co więcej często aktywności rekreacyjne są niesystematyczne lub wykonywane w nieprawidłowy sposób co zwiększa ryzyko przeciążeń czy kontuzji. Sport faktycznie znacznie wpłynie na poprawę naszego zdrowia, pod warunkiem, że zajmiemy się nim mądrze. Niezwykle ważne przy jednostronnej rekreacji jest uzupełnienie ruchu odpowiednimi ćwiczeniami. Trzeba pamiętać o ćwiczeniach angażujących grupy mięśniowe, które w naszej aktywności pracują w nieznacznym stopniu. Bardzo ważne jest także przygotowanie organizmu do wysiłku. W krótkiej rozgrzewce powinniśmy zadbać o ćwiczenia ogólne, ale także specyficzne pod wykonywany trening. Nie możemy zapomnieć o ćwiczeniach rozciągających. Stretching dynamiczny i statyczny zapewni nam odpowiednią elastyczność i długość mięśni. Musimy pamiętać, że mięsień nie może być silny w momencie gdy jest skrócony. W treningu warto pamiętać o ćwiczeniach stabilizacji centralnej. Wzmacniając głębokie mięśnie zapewniamy kontrolę mięśniową, niezbędną do utrzymania stabilizacji funkcjonalnej okolicy lędźwiowo-krzyżowej, zarówno podczas ruchu jak i spoczynku. Każdy ruch bierze swój początek w centrum, skąd jest przenoszony na kończyny. Warto wprowadzić elementy treningu sensomotorycznego, gdyż pracując nad czuciem głębokim przez pracę na niestabilnym podłożu, znacznie poprawiamy kontrolę i stabilizację ułożenia stawów w przestrzeni w trakcie ruchu. Dzięki temu nasze ciało o wiele łatwiej poradzi sobie podczas treningu w terenie, a ryzyko kontuzji znacznie spada. Ostatnim aspektem o którym chciałabym wspomnieć jest dobór odpowiedniego sprzętu oraz podłoża na którym ćwiczymy. Dobrze dobrane wyposażenie (najważniejszym elementem będzie obuwie) oraz odpowiednia nawierzchnia zmniejszają siły tarcia i zwiększają amortyzację przez co siły podłoża działające na nasz organizm są mniejsze. Ćwiczmy, szukajmy aktywności fizycznej odpowiedniej dla nas, cieszmy się tym, ale róbmy to mądrze.

Małgorzata Wyporska, fizjoteraputa

Wróć do listy wpisów

Made by:

Salamanders Studio