Czym jest diagnoza SI?

Wielu z nas, jako rodziców, opiekunów czy nauczycieli, staje codziennie przed pytaniami, które budzą niepokój i rodzą wątpliwości: Dlaczego moje dziecko jest niezgrabne? Czemu wpada w histerię gdy chce go uczesać? Dlaczego nie potrafi usiedzieć w miejscu choćby przez kilka minut? Z pozoru mogą to być zwyczajne dziecięce zachowania, ale często stanowią one sygnał głębiej zakorzenionych trudności. Właśnie w takich przypadkach warto przyjrzeć się bliżej pojęciu Integracji Sensorycznej (SI).

Integracja Sensoryczna – co to jest i dlaczego ma olbrzymie znaczenie dla rozwoju?

Integracja Sensoryczna to proces neurologiczny, dzięki któremu nasz mózg odbiera, rozpoznaje i interpretuje bodźce zmysłowe pochodzące z otoczenia oraz z wnętrza naszego ciała. Mówimy tutaj o zmysłach, które doskonale znamy – wzroku, słuchu, smaku, węchu i dotyku – ale również o tych mniej oczywistych, jak zmysł równowagi (przedsionkowy) oraz zmysł czucia głębokiego (propriocepcji).

Dzięki sprawnie działającej integracji sensorycznej jesteśmy w stanie reagować adekwatnie do sytuacji – utrzymać równowagę, rozpoznać niebezpieczeństwo, skupić uwagę na zadaniu, zorganizować ruch, a nawet… prawidłowo rysować i pisać. U dzieci rozwijających się typowo te procesy zachodzą naturalnie, bez naszej ingerencji. Problem pojawia się wtedy, gdy mózg ma trudności z przetwarzaniem napływających bodźców – nie potrafi ich uporządkować, zintegrować i odpowiednio zinterpretować. Taka sytuacja prowadzi do chaosu w odczuciach, który przekłada się na zachowanie, emocje i zdolność do nauki.

Kiedy integracja sensoryczna nie działa tak, jak powinna

Nieprawidłowości w funkcjonowaniu systemu sensorycznego mogą objawiać się na wiele sposobów – od nadmiernej reaktywności na bodźce (np. przerażający płacz na dźwięk odkurzacza), przez obniżony próg odczuwania (np. dziecko nie reaguje na ból), aż po trudności w planowaniu ruchów czy problemy z koncentracją. To, co dla jednych dzieci jest neutralne lub przyjemne, dla innych może być źródłem silnego stresu lub frustracji. Zwykłe ubieranie się, mycie zębów czy hałas w szkolnej stołówce stają się wyzwaniami, które mogą skutkować wycofaniem, agresją lub utratą pewności siebie.

Właśnie dlatego tak ważne jest, aby nie bagatelizować trudnych zachowań i nie tłumaczyć ich wyłącznie „charakterem dziecka” czy „fazą rozwojową”. W wielu przypadkach to nie zła wola, lenistwo czy brak wychowania, lecz realne trudności w odbiorze i organizacji informacji sensorycznych, które wymagają profesjonalnej oceny.

Diagnoza SI jako pierwszy krok do zrozumienia

W sytuacji, gdy zachowanie dziecka wykracza poza typowe reakcje rozwojowe, warto rozważyć wykonanie diagnozy integracji sensorycznej. To właśnie ona pozwala nam spojrzeć na dziecko z zupełnie innej perspektywy – zrozumieć, dlaczego reaguje w określony sposób i co stoi za jego trudnościami w codziennym funkcjonowaniu. Diagnoza SI nie tylko pozwala określić w jakim zakresie są trudności, ale przede wszystkim otwiera drogę do skutecznej terapii, wskazówek dla rodzica i realnego wsparcia dziecka.

Niezwykle istotne jest, aby proces diagnozy odbywał się w atmosferze zaufania, bez presji i oceniania. Dbamy o to aby zarówno dziecko jak i rodzic czuli się komfortowo. Właśnie dlatego profesjonalne podejście terapeuty, odpowiednio przygotowane warunki oraz empatyczne podejście do małego pacjenta są tak ważne.

Dlaczego warto przeprowadzić diagnozę integracji sensorycznej?

Coraz częściej jako rodzice i opiekunowie zadajemy sobie pytanie, dlaczego nasze dziecko nie radzi sobie w sytuacjach, które dla innych są zupełnie naturalne. Dlaczego unika huśtawek, nie lubi być dotykane, ma trudności z koncentracją , jest nadmiernie impulsywne lub wolniejsze i niezgrabne? W codziennym pędzie łatwo uznać takie zachowania za „etap” lub przypisać je cechom charakteru. Tymczasem to właśnie takie sygnały mogą świadczyć o problemach z przetwarzaniem bodźców zmysłowych – a ich źródłem mogą być zaburzenia integracji sensorycznej. Diagnoza SI, przeprowadzona przez doświadczonego specjalistę, pozwala nie tylko zrozumieć przyczyny trudności dziecka, ale przede wszystkim otwiera drogę do skutecznego działania i poprawy jakości jego życia.

Diagnoza SI jako narzędzie do świadomego rodzicielstwa

Wielu rodziców, którzy zgłaszają się na diagnozę SI, przyznaje, że to był punkt zwrotny w ich postrzeganiu własnego dziecka. Zamiast myśleć: „jest niegrzeczne”, zaczynają rozumieć: „jest przeciążone bodźcami”, „próbuje się regulować, jak potrafi”. Taka zmiana perspektywy zmniejsza napięcie w relacjach rodzinnych i daje narzędzia do wspierania dziecka, zamiast nieświadomego pogłębiania jego frustracji.

Doświadczony terapeuta podczas spotkania nie ocenia tylko zaburzeń SI, ale również poziom rozwoju kontaktu wzrokowego, komunikacji, umiejętności logicznego myślenia oraz ryzyko występowania wad postawy i innych nieprawidłowości rozwojowych.

Diagnoza integracji sensorycznej umożliwia też realne zaplanowanie terapii – nie „na wyczucie”, ale na podstawie rzetelnych obserwacji, testów i analizy. Dzięki temu terapeuta SI może dobrać aktywności, które będą nie tylko skuteczne, ale również bezpieczne i dostosowane do konkretnego profilu sensorycznego dziecka. Diagnoza jest więc nie tylko odpowiedzią na pytania, ale też punktem startowym dla spójnej, celowej pracy nad poprawą funkcjonowania młodego człowieka.

Jeśli diagnoza nie wykaże zaburzeń SI, a będzie istniała potrzeba konsultacji z innym specjalistą terapeutą pokieruje rodzica.

Na czym polega diagnoza SI – przebieg procesu krok po kroku

W momencie, gdy zaczynamy podejrzewać, że nasze dziecko może mieć trudności z przetwarzaniem bodźców zmysłowych, pojawia się naturalna potrzeba zrozumienia, na czym dokładnie polega diagnoza integracji sensorycznej. Co się będzie działo? Czy dziecko zostanie ocenione? Czy będzie to dla niego stresujące? To pytania, które pojawiają się bardzo często – i słusznie. Diagnoza SI to nie szybka konsultacja, lecz szczegółowy, wieloetapowy proces, który powinien być przeprowadzony przez wykwalifikowanego terapeutę integracji sensorycznej. Jej celem nie jest etykietowanie dziecka, ale stworzenie rzetelnego obrazu jego funkcjonowania sensorycznego, który pozwoli na dobranie indywidualnego planu terapeutycznego.

Jak przygotować się do diagnozy integracji sensorycznej?

Zanim w ogóle dojdzie do pierwszego spotkania z terapeutą SI, warto – jako rodzice – przyjrzeć się codziennemu funkcjonowaniu dziecka i zebrać obserwacje dotyczące jego zachowań, reakcji na bodźce oraz trudności, które zauważamy w domu, w przedszkolu czy w szkole. Te informacje będą niezwykle pomocne na etapie wywiadu. Równocześnie dobrze jest przygotować samego malucha – nie jako do „badania”, ale jako do ciekawego spotkania, podczas którego będzie mógł się pobawić w specjalnie przygotowanej sali.

Warto pamiętać, że każde dziecko reaguje inaczej – jedne mogą być nieśmiałe i ostrożne, inne od razu wejdą w interakcję z terapeutą. Rolą specjalisty jest stworzenie atmosfery bezpieczeństwa i zaufania, dzięki której dziecko pokaże swój naturalny sposób reagowania, a nie wersję „na pokaz”.

Etap pierwszy – szczegółowy wywiad z rodzicami

Pierwszy krok w diagnozie SI to rozmowa. Terapeuta przeprowadza szczegółowy wywiad z rodzicami lub opiekunami dziecka, który ma na celu poznanie historii rozwoju malucha – od okresu prenatalnego, przez niemowlęctwo, aż po aktualne funkcjonowanie. Pytania mogą dotyczyć przebiegu ciąży i porodu, napięcia mięśniowego w pierwszym roku życia, kamieni milowych rozwojowych, problemów z jedzeniem, snem, motoryką czy zachowaniem. Choć niektóre pytania mogą wydawać się odległe lub niezwiązane bezpośrednio z trudnościami dziecka, wszystkie mają znaczenie – integracja sensoryczna to bowiem proces obejmujący wiele aspektów rozwoju.

Dodatkowo, rodzice proszeni są o wypełnienie specjalistycznych kwestionariuszy, które pomagają ocenić natężenie i rodzaj możliwych zaburzeń. Są to narzędzia standaryzowane, bazujące na wieloletnich badaniach, pozwalające na porównanie obserwowanych zachowań z normami rozwojowymi.

Etap drugi – bezpośrednia obserwacja dziecka w sali SI

Po zebraniu wywiadu, terapeuta zaprasza dziecko na spotkanie na sali do Integracji Sensorycznej. To przestrzeń zaprojektowana tak, by umożliwić dziecku swobodną aktywność – są tu huśtawki, liny, piłki, materace, drabinki, a także przedmioty wspierające pracę wszystkich zmysłów. Choć dla dziecka to zazwyczaj zabawa, dla terapeuty każde zachowanie, każda reakcja i każda decyzja malucha mają znaczenie diagnostyczne. Dziecko w trakcie spotkania na sali najczęściej przebywa z rodzicem, chyba że chce wejść samodzielnie to też jest taka możliwość.

Podczas tych spotkań specjalista obserwuje m.in. reakcje dziecka na różne rodzaje bodźców, sposób planowania ruchów, koordynację oko–ręka, równowagę, napięcie mięśniowe, a także umiejętność koncentracji i adaptacji do nowych sytuacji. Dziecko jest proszone o wykonanie określonych zadań, które zwykle mają charakter zabawowy, a ich trudność dostosowywana jest do możliwości i wieku dziecka.

Etap trzeci – testy kliniczne i analiza wyników

Jednym z elementów diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej są standaryzowane testy kliniczne, które pozwalają na obiektywną ocenę funkcjonowania układu sensorycznego dziecka. Testy te badają m.in. zdolność różnicowania dotykowego, równowagę dynamiczną i statyczną, koordynację ruchową, percepcję wzrokową czy orientację przestrzenną.

Na podstawie uzyskanych wyników terapeuta tworzy tzw. profil sensoryczny – indywidualną mapę mocnych stron oraz obszarów, które wymagają wsparcia. Taki profil jest fundamentem do zaplanowania terapii – jasno wskazuje, jakie cele powinny zostać postawione, jakie strategie będą najskuteczniejsze i na co należy zwrócić szczególną uwagę w pracy z dzieckiem.

W naszym gabinecie (jako jednym z niewielu w Polsce) wykorzystujemy do oceny zaburzeń SI najnowsze standaryzowane narzędzia w postaci testów EASY https://www.cl-asi.org/about-easi

Etap czwarty – omówienie diagnozy z rodzicami i rekomendacje

Ostatnim, ale równie istotnym etapem diagnozy SI jest część podsumowująca z rodzicami, podczas której terapeuta przedstawia szczegółowy raport z badania, omawia wszystkie wyniki oraz wyjaśnia ich znaczenie w codziennym życiu dziecka. To niezwykle ważny moment – rodzice zyskują nie tylko odpowiedzi na nurtujące pytania, ale również konkretne wskazówki, jak wspierać rozwój swojego dziecka w domu, przedszkolu czy szkole.

Jeśli diagnoza wskazuje na obecność zaburzeń integracji sensorycznej, terapeuta zaproponuje plan terapii, dostosowany do indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Niekiedy rekomendacje obejmują także konsultacje z innymi specjalistami, takimi jak logopeda, psycholog czy fizjoterapeuta.