Kończyna dolna

fizjoterapeuta

Monika Mól-Kovalczykowska

osteopata D.O., fizjoterapeuta, trener personalny

Staw biodrowy jest jednym z najważniejszych stawów organizmu człowieka, m.in. ze względu na dużą powierzchnię oraz odpowiedzialność za ergonomiczny ruch i środek ciężkości pomiędzy kończynami a kręgosłupem. W celu doboru odpowiedniej terapii stawu, osteopata przeprowadza dokładny wywiad, na podstawie którego stawia diagnozę. Jest ona zależna m.in. od objawów, z których często pojawiającym się jest ból w pachwinie. Technikami wykorzystywanymi w terapii osteopatycznej, które pomogą w przypadkach rwy kulszowej i udowej, zmian zwyrodnieniowych, zapalenia ścięgien oraz stanach pourazowych i pooperacyjnych, są m.in. techniki mobilizacji stawu, techniki drenażowe oraz techniki powięziowe. Działania te mają za zadanie przywrócenie odpowiedniego unaczynienia stawu, a docelowo jego sprawności.

• Ból w pachwinie

• Zapalenie ścięgien

• Rwa kulszowa

• Rwa udowa

• Zmiany zwyrodnieniowe

Podczas rehabilitacji możemy zminimalizować dolegliwości bólowe i dyskomfort ruchowy w obrębie stawu biodrowego, poprzez zmniejszanie napięcia w okolicy samego stawu, rozluźnianie mięśniowo-powięziowe okolic pachwiny i pośladka, rozciąganie przykurczonych mięśni – szczególnie mięśnia biodrowo-lędźwiowego, gruszkowatego i mięśni pośladkowych. Działania rehabilitacyjne pozwalają także poprawić zakresu ruchu, wzrost siły mięśniowej, stabilizację centralną, poprzez wzmocnienie mięśni głębokich brzucha tak, aby odciążyć staw biodrowy. W przypadku szczególnie dokuczliwej rwy kulszowej i udowej, dzięki systematycznym ćwiczeniom, zmniejszy się uczucie drętwienia, mrowienia, ciągnięcia. Rehabilitacja zagwarantuje prawidłowe wzorce chodzenia, poprawę jakości chodu, regenerację narządu osobom po endoprotezie stawu biodrowego, a także w innych stanach pooperacyjnych, stanach pourazowych, zmianach zwyrodnieniowych i przy zapaleniu ścięgien.

• Ból w pachwinie

• Zapalenie ścięgien

• Rwa kulszowa

• Rwa udowa

• Zmiany zwyrodnieniowe

Osteopata duży nacisk stawia na dokładny wywiad, po którym może postawić pełną diagnozę oraz dobrać odpowiednie techniki terapii osteopatycznej. Dzięki nim można poradzić sobie z szeregiem dolegliwości jak m.in.: przeciążenia, kontuzje, urazy, ACL, PCL, zerwania, naderwania, stany zapalne, obrzęki. Osteopata pomoże stwierdzić dysfunkcje takie jak koślawość i szpotawość kolan, kolano skoczka, a następnie zaproponować dalsze działania rehabilitacyjne. Do stosowanych technik mobilizacji stawu kolanowego należą techniki drenażowe minimalizujące obrzęk oraz techniki powięziowe. Ponieważ staw kolanowy jest jednym z najbardziej obciążonych w naszym organizmie, ważna jest szybka reakcja oraz systematyczność w działaniach. Osteopata prowadzi i monitoruje terapię pacjenta, aby jak najszybciej doprowadzić narząd do pełni sprawności. Należy pamiętać, że osteopaci prowadzą terapię sportowców, którzy są narażeni na częste kontuzje stawu kolanowego, ale także wszystkich tych, którzy amatorsko uprawiają sport.

• Kolano skoczka

• Stan zapalny
Obrzęk

Zarówno wady postawy (szpotawość, koślawość kolan) jak i wszelkie stany pourazowe (kolano skoczka, przeciążenia, kontuzje, zerwania, naderwania), stany zapalne i pooperacyjne są dolegliwościami, które powinny być eliminowane z pomocą fizjoterapeuty w czasie odpowiednio dobranej rehabilitacji. Poza terapeutycznymi technikami manualnymi stosuje się trening funkcjonalny – indywidualną pracę z pacjentem. Podjęte działania umożliwiają mięśniowo-powięziowe rozluźnienie okolicy stawu kolanowego, poprawę zakresu ruchu, stabilizację kolana, poprawę siły mięśniowej, poprawę pracy ekscentrycznej mięśnia czworogłowego. Bardzo często w terapii wykorzystuje się także drenaż limfatyczny – dla zmniejszenia obrzęku – oraz taping (naklejanie elastycznego plastra), dodatkowo pracując nad korekcją wad postawy.

• Kolano skoczka

• Stan zapalny
Obrzęk

• Naderwanie ścięgna achillesa

• Paluch koślawy

• Ostroga piętowa

• Opadająca stopa

• Zwichnięcie

• Skręcenie

• Złamanie

• Naderwanie

• Stan pooperacyjny

W zależności od diagnozy oraz stopnia urazu, rehabilitacja w początkowym etapie ma na celu zmniejszenie bólu, obrzęku oraz stanu zapalnego stawu skokowego lub stopy. Zaburzenia w obrębie tych narządów mogą wystąpić w stanach pourazowych (złamanie, skręcenie, zwichnięcie, naderwanie, w tym częste naderwanie ścięgna Achillesa) i pooperacyjnych. Dolegliwości bólowe, które może zminimalizować rehabilitacja, występują także w schorzeniach takich jak paluch koślawy, ostroga piętowa, opadająca stopa. Ruch bierny oraz ćwiczenia czynne w odciążeniu mają na celu utrzymanie prawidłowego zakresu ruchu, jak również zmniejszenie skutków urazu. Dzięki pracy manualnej możliwe jest stworzenie odpowiednich warunków do regeneracji uszkodzonych tkanek (odpowiednie ukrwienie, a tym samym odżywienie) oraz utrzymanie bądź powiększenie uzyskanego w pierwszym etapie zakresu ruchu. Wprowadzane w odpowiedniej kolejności ćwiczenia czynne – statyczne, dynamiczne, z obciążeniem, a także na niestabilnym podłożu, mają na celu odbudowanie fizjologicznego zakresu ruchu i przywrócenie utraconej siły mięśniowej.

• Naderwanie ścięgna achillesa

• Paluch koślawy

• Ostroga piętowa

• Opadająca stopa

• Zwichnięcie

• Skręcenie

• Złamanie

• Naderwanie

• Stan pooperacyjny

W przypadku często występujących wad postawy kluczowa jest odpowiednia diagnostyka, polegająca zarówno na obserwacji, wywiadzie, jak i na badaniu palpacyjnym. Pozwala ona na ocenę zaburzenia, a następnie na obranie odpowiedniej terapii tkanek miękkich. W procesie osteopatycznym wykorzystywana jest tutaj głównie terapia manualna, a także trening posturalny, polegający na wzmocnieniu wszystkich mięśni głębokich, odpowiedzialnych za prawidłową postawę. To pozwala na uzyskanie długotrwałych efektów oraz zapobieganie ponownym wystąpieniom wad postawy.

• Lordoza

• Kifoza

• Skolioza

• Koślawość stóp

• Ból kręgosłupa

• Ból głowy

• Asymetria

• Szpotawość stóp

W przypadku wad postawy stosuje się bogaty repertuar technik rehabilitacyjnych, a wśród nich m.in.: terapię manualną, taping i ćwiczenia indywidualne z terapeutą.. Rolą terapeuty jest także edukowanie pacjenta na temat utrzymywania prawidłowej postawy ciała podczas wykonywania rutynowych czynności oraz ciągłe monitorowanie postępów.

• Lordoza

• Kifoza