Kończyna górna

fizjoterapeuta

Monika Mól-Kovalczykowska

osteopata D.O., fizjoterapeuta, trener personalny

Dolegliwości bólowe w obrębie stawu barkowego mogą być pochodnymi zapalenia mięśnia, cieśni barkowej czy kurzej klatki, ale także często pojawiają się jako bóle promieniujące i występujące w stanach pooperacyjnych. We wszystkich powyższych przypadkach rozpoczęcie terapii technikami mobilizacji stawów, drenażowymi, powięziowymi, pozwala zmniejszyć objawy i ból oraz przyspieszyć powrót do normalnego funkcjonowania. Jest to szczególnie ważne w przypadku rwy barkowej czy zamrożonego barku, które bardzo utrudniają wykonywane prostych, codziennych czynności. Również w takich przypadkach szybkie rozpoczęcie terapii ostopatycznej przyspieszy proces zdrowienia.

• Rwa barkowa

• Kurza klatka

• Zamrożony bark

• Ograniczenie ruchomości

• Zapalenie mięśniowe

• Cieśń barkowa

• Bóle promieniujące

Rehabilitacja dolegliwości występujących w stawie barkowym (rwa barkowa, kurza klatka, zamrożony bark, cieśń barkowa, ograniczenia ruchomości, stany pooperacyjne, bóle promieniujące, zapalenie mięśniowe), oparta jest na zwiększeniu zakresu ruchu uszkodzonego stawu, poprawie elastyczności, wytrzymałości, normalizacji napięcia i zwiększeniu przepływu krwi przez tkanki miękkie: mięśnie, więzadła, torebki stawowe. Umożliwia i ułatwia to odżywienie, utlenia tkanki oraz usuwa produkty przemiany materii. Dzięki temu minimalizujemy stany zapalne, ból czy opuchliznę. Specjalistyczne ćwiczenia mają poprawić ruchomość, wzmocnić osłabione mięśnie oraz rozciągnąć te nadmiernie przykurczone.

• Rwa barkowa

• Kurza klatka

• Zamrożony bark

• Ograniczenie ruchomości

• Zapalenie mięśniowe

• Cieśń barkowa

• Bóle promieniujące

Dolegliwości bólowe związane z urazami stawu łokciowego można minimalizować z pomocą osteopaty. Dzięki badaniu manualnemu możliwe są do zdiagnozowania ich przyczyny, wśród których bardzo często występują tzw. „łokieć golfisty” i „łokieć tenisisty”. Od szybkiego rozpoczęcia terapii po postawieniu diagnozy oraz regularności i zaangażowania w jej przebiegu zależy w dużej mierze złagodzenie objawów oraz przywrócenie sprawności. W terapii wykorzystywane są techniki mobilizacji stawu, techniki drenażowe – zwłaszcza w przypadku obrzęków – oraz techniki powięziowe. Wszystkie one są pomocne także w przypadkach stanów pourazowych, pooperacyjnych i zapalnych.

• Łokieć tenisisty

• Łokieć golfisty

• Stany pourazowe

• Stany zapalne

W przypadku dolegliwości występujących w obrębie stawu łokciowego (m.in. łokieć tenisisty czy golfisty), także tych w stanach zapalnych, pourazowych i pooperacyjnych, rehabilitacja oparta jest na jak największej ilości indywidualnie dobranych, funkcjonalnych ćwiczeń czynnych. Pozwala to na zwiększenie zakresu ruchu uszkodzonego stawu, poprawę elastyczności tkanek miękkich – mięśni, więzadeł, torebek stawowych, normalizację napięcia, poprawę wytrzymałości tych tkanek, zwiększenie przepływu przez nie krwi. Dzięki odpowiednio dobranej terapii manualnej i ćwiczeniom zmniejsza się stan zapalny, ból, opuchlizna. Pomagają one także zwiększyć ruchomość w stawie, wzmocnić osłabione mięśnie, rozciągnąć te nadmiernie przykurczone.

• Łokieć tenisisty

• Łokieć golfisty

• Stany pourazowe

• Stany zapalne

Dolegliwości bólowe i dyskomfort odczuwany w przypadku problemów z nadgarstkiem i dłonią, mają szczególny wpływ na obniżenie jakości życia codziennego – utrudniają bowiem wykonywanie podstawowych czynności i obowiązków. Szczególnie dokuczliwy ból może wystąpić w zespole cieśni nadgarstka czy przy zmianach zwyrodnieniowych. Mogą mu towarzyszyć drętwienie rąk i palców oraz ograniczona ruchomość, występujące również w stanach pourazowych i pooperacyjnych. Szybkie rozpoczęcie odpowiednio dobranej terapii to pierwszy krok w kierunku zdrowienia tych narządów i całego organizmu. W terapii możliwe jest zastosowanie techniki mobilizacji stawów oraz technik drenażowych i powięziowych.

• Zespół cieśni nadgarstka

• Stan pourazowy

• Ograniczona ruchomość

• Drętwienie palców

• Drętwienie rąk

W przypadku dolegliwości występujących w obrębie nadgarstka i dłoni, wśród których coraz częściej spotykane są zespół cieśni nadgarstka i zmiany zwyrodnieniowe, rehabilitacja pozwala na rozluźnienie mięśni przedramienia i dłoni, a tym samym poprawę zakresu ruchu i siły mięśniowej. Korzystnie zmienia się także sama jakość ruchu, a dzięki temu wyczuwalne jest zmniejszenie dolegliwości bólowych. Ma to ogromne znaczenie także w przypadku stanów pourazowych i pooperacyjnych, przy ograniczonej ruchomości pacjentów.

• Zespół cieśni nadgarstka

• Stan pourazowy

• Ograniczona ruchomość

• Drętwienie palców

• Drętwienie rąk

• Niedowład

• Przepuklina krążka międzykręgowego

• Rwa kulszowa

• Drętwienie kończyn

• Mrowienie kończyn

• Nadwrażliwość na bodźce czuciowe

• Zaburzenia odczuwania temperatury

• Uczucie chłodu

• Uczucie pieczenia

• Ucisk nerwów obwodowych

Zaburzenia czucia nie są problemem łatwym do zdiagnozowania, bowiem źródło ich występowania może być bardzo rozległe i niejednolite. Dlatego też kluczowymi działaniami poprawiającymi stan zaburzenia i eliminującymi trudności z nim związane będą działania rehabilitacyjne. Skupiają się one w tym przypadku na zbilansowaniu napięcia mięśniowego oraz poprawie ukrwienia, co w konsekwencji ma prowadzić do poprawnego czucia w kończynach górnych i dolnych.

• Rwa kulszowa

• Drętwienie kończyn