Zaburzenia w obrębie układu pokarmowego

osteopata pediatryczny

Justyna Niedzwiecka

Marcin Gacek

Anna Mitoraj

osteopata, fizjoterapeuta

Kamil Pawłowski

fizjoterapeuta, neuroterapeuta

Agnieszka Salwerowicz

OSTEOPATIA
Ból brzucha może mieć różnego rodzaju pochodzenie. Może to być problem związany z zakażeniem bakteryjnym lub wirusowym, zaburzeniem w układzie neuro-hormonalnym , naczyniowym bądź na skutek nieprawidłowej diety, albo rozwojowym takim jak niedojrzałość żołądka lub nerwu go unerwiającego. Terapia osteopatyczna ma na celu ustalenie przyczyny bólu żołądka i jeżeli jest to przyczyna czynnościowa zastosowanie technik manipulacji nerwów, technik drenażowych , naczyniowych lub wisceralnych a także cranio-sacralnych w obrębie głowy i kości krzyżowej.

REHABILITACJA
U noworodków i niemowlaków bóle brzucha mogą być spowodowane niedojrzałością układu trawiennego oraz działaniem sił ściskających w obrębie głowy, powstałe podczas narodzin. Przyczyną bóli brzucha u dzieci starszych może być stres, infekcja utajona choroba, niewłaściwe żywienie, brak ruchu oraz zaburzenia ukłądu nerwowego kontrolującego nasze trawienie. Terapeuta będzie pracował na przywróceniu ruchomości narządów wewnętrznych oraz zrównoważy napięcia układu nerwowego.

• Biegunki
  • Zaparcia
  • Nietolerancje pokarmowe
  • Egzemy skórne
  • Częste przeziębienia

OSTEOPATIA
Jest to cofanie się treści żołądkowej do przełyku. Może prowadzić do zapalenia przełyku. Dzieci z objawami refluksu często ulewają, czasami bardzo chlustająco. Lubią często być przy piersi żeby rozrzedzać kwaśną wydzielinę w żołądku, wolą przebywać w pozycji pionowej, często cmokają, są niespokojne, odchylają się do tyłu szczególnie podczas karmienia. Powodem refluksu może być ucisk i niedojrzałość w układzie nerwowym lub niedojrzałość samego żołądka jak i zwieracza przełyku , oraz zaburzenia napięcia w obrębie przepony. Techniki osteopatyczne szybko łagodzą dolegliwości a maksymalnie od dwóch do czterech tygodni wszelkie dolegliwości związane z refluksem ustają. Stosujemy techniki cranio-sacralne, manipulacje nerwów, trzewne i naczyniowe.

REHABILITACJA
Refluks to zaburzenie w którym kwaśne treści oraz pokarm z żołądka wraca do przełyku i wyżej. Niemowlaki z refluksem to te, które wyginają się do tyłu, nie znoszą pozycji leżącej, wołają ciągle o picie, które chwilowo łagodzi objawy. U starszych dzieci problemy z refluksem mogą przyczyniać się do powstania wady postawy ciała (np. plecy okrągłe, postawa zamknięta, protrakcja barków). Praca terapeutyczna będzie polegała na wyrównaniu napięć w jamie brzusznej, skorygowaniu ustawienia żeber i przepony oraz na ruchomości i ruchliwości narządów wewnętrznych. Należy również wpłynąć na poprawę krążenia płynów i usprawnić funkcjonowanie nerwów czaszkowych.

• Problem podczas ciąży
  • Częste ulewanie

• Zgaga

• Przepuklina wpustowa przełyku

OSTEOPATIA
Związane często z refluksem ale może występować niezależnie od niego. Powodowane najczęściej niedojrzałością przewodu pokarmowego jak również pozycja ułożeniową dziecka w macicy w łonie matki. Leczenie osteopatyczne jest bardzo skuteczne i bezbolesne . Stosujemy techniki cranio-sacralne i trzewne.

• Częste ulewanie

• Zgaga

• Przepuklina wpustowa przełyku

OSTEOPATIA
Dzieci maja problem ze ssaniem bardzo często gdy podczas porodu nastąpi ucisk na żuchwę lub zablokowanie w stawach głowy co uniemożliwia ssanie. Wypychają sutek lub gryzą go, przerywają karmienie z powodu bólu w stawie żuchwowo-skroniowym. Często ssają palec wypychając górne zęby. Terapia osteopatyczna bezboleśnie zmniejsza napięcia w obrębie aparatu żucia oraz struktur z nim powiązanych .

REHABILITACJA
Praca fizjoterapeuty prowadzi do zmniejszenia napięć mięśniowych w obrębie narządu żucia poprzez zastosowanie technik powięziowych i manualnych.

• Problemy ze stawem żuchwowo-skroniowym

OSTEOPATIA
Zaparcia, biegunki oraz prężenia podczas oddawania stolca związane są często z problemami w obrębie jelit. Wywoływane są przez podrażnienie układu nerwowego, stres nie tylko dotykający dziecka ale również stres jakiemu poddana jest mama. Bardzo ważną rolę odgrywa również pokarm który spożywa mama , jak również dziecko. Często mleko krowie i jego białko wywołują nietolerancje u malucha i wtedy mama musi wyeliminować jego spożycie lub zastąpić odpowiednim mlekiem modyfikowanym, które jest bardziej tolerowanym przez organizm dziecka. Również częstymi przyczynami zaparć i biegunek są trudne porody, co wiąże się z kompresja na nerwy unerwiające jelita przez dysfunkcje kręgosłupa. Osteopata jest wstanie bardzo szybko stwierdzić co jest przyczyną powyższych zaburzeń i w sposób bezbolesny pomóc dziecku. Techniki obejmują normalizację w układzie nerwowym, terapię wisceralną dotycząca jelita cienkiego i grubego , a czasami trzustki i wątroby, oraz normalizację napięcia przepony.

REHABILITACJA
Jedną z przyczyn dolegliwość układu trawiennego u niemowlaków jest nadreaktywność układu nerwowego, ale może być też podłoże alergiczne. Praca manualna w obrębie brzucha często przynosi ulgę w bólu brzuszka związanym z zaparciami, biegunkami czy prężeniami, regulując pracę układu trawiennego.

• Zaburzenia odżywiania
  • Zaburzenia funkcjonowania przewodu pokarmowego

OSTEOPATIA
Niepokój dziecka podczas kolek związany jest z rozciągnięciem ścian brzucha. Noworodki te płaczą częściej niż dwie godziny dziennie, występuje u nich częsty grymas na twarzy. Kiedy nie są usunięte napięcia związane z kolkami dochodzi do zastoju w jelitach, wtedy dzieci płaczą jeszcze częściej, mają zaburzenia snu, pojawiają się również nietolerancje pokarmowe. Często występuje czkawka i prężenie do tylu jak dziecko chce zrobić kupkę.

Przyczyną kolek jest wzmożona perystaltyka jelit , niedojrzałość układu pokarmowego, nietolerancja laktozy , często mamy muszą wyeliminować picie mleka i jedzenie czekolady karmiąc piersią . Brzuszek jest wzdęty , widoczna jest hiperlordoza , w późniejszym okresie pojawi się koślawość kolan ze względu na wzdęcia w jelitach i napięcie przedniej ściany brzucha. Dzieci mają worki pod oczami i obłożony język. Należy pamiętać, że suplementacja żelaza często wywołuje kolki u dzieci.

Terapia osteopatyczna związana jest z uwolnieniem podstawy czaszki i nerwów dających unerwienie dla jelit. W przypadku niedojrzałości przewodu pokarmowego osteopatia przyspiesza jego dojrzałość.
W przypadku zastoju w jelitach odpowiednie techniki drenażowe w szybki sposób zmniejszą dolegliwości dziecka. Najczęściej by pozbyć się problemu z kolkami to 1 do 3 wizyt u osteopaty.

REHABILITACJA
Fizjoterapeuta w przypadku kolek, może zastosować odpowiedni masaż oraz terapię manualną zmniejszającą napięcie w obrębie brzuszka.

• Bóle brzuszka