Układ nerwowy

fizjoterapeuta

Monika Mól-Kovalczykowska

osteopata D.O., fizjoterapeuta, trener personalny
Osteopatia Leczenie zaburzeń występujących w obrębie napięcia mięśniowego może być wspomagane przez osteopatię. Odczuwanie m.in. bólu szyi, karku, łopatek, drżenie kończyn w spoczynku, napięciowe bóle głowy to jedne z dolegliwości, które mogą być oznaką, że w naszym organizmie dochodzi do pewnych spięć. Niekiedy zaburzenia mięśniowe to efekt stresu fizycznego lub stresu emocjonalnego, który osłabia mięśnie przez co stają się bardziej podatne na uszkodzenia. Celem terapii osteopatycznej jest zmniejszenie napięcia autonomicznego układu nerwowego, poprawa drenażu żylnego i limfatycznego z głowy, zwiększenie zakresu ruchu, rozluźnienie mięśni jak również uruchomienie prawidłowego przepływu płynu mózgowo-rdzeniowego. Pomagamy w takich problemach jak:
  • Bóle szyi
  • Bóle karku
  • Bóle łopatek
  • Zaburzenia chodu
  • Zaciskanie ust i zębów
  • Napięciowe bóle głowy
  • Dolegliwości stawu skroniowo-żuchwowego
  • Drżenie kończyn w spoczynku
  • Wzmożone napięcie
Obniżone napięcie
  • Niedowład
  • Zaburzenia czucia
  • Mózgowe porażenie dziecięce
  • Zaciskanie piąstek
  • Niepokój
  • Odchylanie głowy do tyłu
  • Zaburzenia układu nerwowego
  • Przebieg ciąży i porodu
  • Ograniczona ruchomość
  • Refluks

Nadmierne lub obniżone napięcie może być przyczyną, ale także skutkiem wielu innych dolegliwości, jak ból głowy, szyi, łopatek, karku, zaburzenia chodu, drżenie kończyn w spoczynku. Odpowiednia rehabilitacja okazuje się niezwykle pomocna w zminimalizowaniu lub całkowitym wyeliminowaniu źródła problemu. Podstawowymi działaniami rehabilitacyjnymi w tych przypadkach są: zbilansowanie napięcia mięśniowego, mobilizacja tkanek, poprawa ukrwienia, poprawa zakresu ruchu w stawach oraz stabilizacja mięśniowa.

• Napięciowe bóle głowy

• Drżenie kończyn w spoczynku

• Ograniczona ruchomość

• Wzmożone napięcie

• Obniżone napięcie

• Bóle szyi

• Bóle karku

• Bóle łopatek

• Zaburzenia chodu
Osteopatia Pomagamy w takich problemach jak:
  • Niedowład
  • Przepuklina krążka międzykręgowego
  • Rwa kulszowa
  • Drętwienie kończyn
  • Mrowienie kończyn
  • Nadwrażliwość na bodźce czuciowe
  • Zaburzenia odczuwania temperatury
  • Uczucie chłodu
  • Uczucie pieczenia
  • Ucisk nerwów obwodowych
  Rehabilitacja Zaburzenia czucia nie są problemem łatwym do zdiagnozowania, bowiem źródło ich występowania może być bardzo rozległe i niejednolite. Dlatego też kluczowymi działaniami poprawiającymi stan zaburzenia i eliminującymi trudności z nim związane będą działania rehabilitacyjne. Skupiają się one w tym przypadku na zbilansowaniu napięcia mięśniowego oraz poprawie ukrwienia, co w konsekwencji ma prowadzić do poprawnego czucia w kończynach górnych i dolnych. Pomagamy w takich problemach jak:
  • Rwa kulszowa
  • Drętwienie kończyn
  • Mrowienie kończyn
  • Przepuklina krążka międzykręgowego
  • Zmiany zwyrodnieniowe

Zakłócenie jakiejkolwiek części układu równowagi prowadzi do zawrotów głowy, które obniżają jakość życia. Zawroty głowy mogą być spowodowane wieloma czynnikami np.: niedokrwistością, niskim poziomem cukru we krwi, objawami neurologicznymi lub zwiększonym napięciem w okolicach szyi i potylicy. Zawroty głowy mogą występować również jako objaw towarzyszący innym dolegliwościom: migrenie, niedowładowi nerwów czaszkowych u młodych osób; u seniorów natomiast zmianom zwyrodnieniowym, wadom postawy czy niedowładowi kończyn. Delikatna i bezinwazyjna terapia osteopatyczna ma na celu zmniejszenie powstałych napięć mięśniowych w okolicy szyi i potylicy, poprawę krążenia tętniczego w obrębie głowy i szyi.

• Ucisk na nerwy
  • Wady postawy
  • Sztywność szyi
  • Migrena
  • Pogorszenie ostrości wzroku
  • Niedowład nerwów czaszkowych
  • Niedowład kończyn

Zawroty głowy to bardzo uciążliwy problem, związany z układem równowagi. Za jego prawidłowe funkcjonowanie odpowiadają narząd wzroku, układ przedsionkowy i zmysł czucia głębokiego. Koordynacja wysyłanych przez nie impulsów w ośrodkowym układzie nerwowym gwarantuje prawidłową pracę układu ruchu, zarówno w warunkach statycznych, jak i dynamicznych. Zaburzenia czynnościowe kręgosłupa szyjnego (sztywność szyi, ból mięśni, zablokowanie stawów) mogą w znacznym stopniu zaburzać odbiór impulsów i prawidłową pracę układu. Dzieje się to także w przypadku wad postawy. Terapia pacjentów z zawrotami głowy ma na celu przywrócenie prawidłowego funkcjonowania objętych zaburzeniem elementów układu mięśniowo-szkieletowego. Obejmuje również rehabilitację mającą na celu przywrócenie poczucia równowagi.

• Wady postawy
  • Sztywność szyi

Traumy i depresje występują w zespole stresu pourazowego, są elementem przeżywanych stanów depresyjnych, ale mogą także towarzyszyć nadmiernym stresom. Często występują przy nich apatie, nudności, bóle głowy i inne objawy psychosomatyczne. W przypadku traum i depresji, które to silnie powiązane są z funkcjonowaniem układu nerwowego, w osteopatii stosuje się techniki czaszkowo – krzyżowe. Samą terapię osteopatyczną należy zaś łączyć z pracą z psychoterapeutą.

• Stany depresyjne
Apatia