Zaburzenia rozwojowe u dzieci i niemowląt

Terapeuci
Artur Pawłowski
osteopata pediatryczny
Justyna Niedzwiecka
osteopata, fizjoterapeuta, naturopata
Marcin Gacek
osteopata, fizjoterapeuta, naturopata
Anna Mitoraj
osteopata, fizjoterapeuta
Kamil Pawłowski
fizjoterapeuta, neuroterapeuta
Agnieszka Salwerowicz
osteopata, fizjoterapeuta, naturopata

REHABILITACJA
Fizjoterapia może pomóc przez zastosowanie ćwiczeń oraz technik manualnych w celu zmniejszenia napięcia powięziowego oraz napięcia w układzie nerwowym.

REHABILITACJA
Dzieci z ADHD charakteryzuja się impulsywnym zachowaniem, nadpobudliwością oraz osłabioną koncentracją i uwagą. Przyczyn występowania jest wiele (przetworzona żywność, mleko, gluten, cukier, metale cięzkie, ciężki poród, zanieczyszczone środowisko), wszystkie mogą rozregulować organizm dziecka i zmienić pracę układu nerwowego. Celem terapi będzie znalezienie napięć i ich eliminacja oraz zintegrowanie głowy i reszty ciała doprowadzając do harmoni. Ćwiczenia ruchowe poprawią kordynacje wzroko-ruchową, wpłyną na prawidłową postawę ciała, usprawnią układ odddechowy. Nad wszechstronnym rozwojem dziecka powinien czuwać zespół spacjalistów tj. osteopata, fizjoterapeuta, psycholog oraz dietetyk.

REHABILITACJA
Zaburzenia integracji to niewłaściwe odbieranie i przetwarzanie bodźców płynących ze świata zewnętrznego oraz wewnętrznego. Po odpowiedniej diagnozie przechodzi się do terapii z zastosowaniem odpowiednich technik. Stosuje się szereg technik rehabilitacyjnych min. terapię powięziową, wisceralną, Integracje Sensoryczną, trening stabilizacji. Ćwiczenia są prowadzone indywidualnie z małym pacjentem, przy obecności rodziców. Terapeuta nauczy odpowiednich ćwiczeń do domu i będzie monitorował efekty terapii.

REHABILITACJA
Siadanie, chodzenie czy raczkowanie to kolejne etapy rozwoju psychomotorycznego. Problemy na etapie siadania mogą być spowodowane asymetrią ciała w pierwszych miesiącach życia. Niedyspozycje tą możemy zwalczyć podczas terapii wyrównując napięcia okołoporodowe. Rehabilitant będzie pracował na tkankach miękkich na całym ciele malucha, rozluźni kości czaszki oraz doprowadzi do homeostazy płynów. Jęśli problem ten będzie spowodowany niewłaściwym napięciem mięśniowym, zbalansuje go i zaktywizuje osłbione mieśnie. Siadanie wymaga gotowości układu kosto-stawowego i mięśniowego. Jeśli będziemy przyspieszać ten etap dziecku, nasze działania mogą przyczynic się do powstania skrzywień kręgosłupa, wad postawy, zaburzyć równowagę i kontrolę tułowia.

REHABILITACJA
Wczesne rozpoznanie nieharmonijnego rozwoju i wdrożenie postępowania terapeutycznego daje większe szanse na normalizacje rozwoju lub ograniczenie skutków choroby. Celem terapeuty jest stworzenie odpowiednich warunków dla rozwoju Ośrodkowego Układu Nerwowego poprzez prace na strukturach mięsniowo-powięziowych, rozluźnienie kompleksu szczytowo-potylicznego oraz wyrównanie ciśnień w jamach ciała. Dzięki aktywności ruchowej poprawimy koordynacje ruchowa i koncentrację oraz wzrosną możliwości poznawcze.

REHABILITACJA
Jest zaburzeniem, w którym jednoczesne przetwarzanie wrażeń wzrokowych, słuchowych oraz ruchowych jest nieprawidłowo skoordynowana. Podstawowym działąniem rehabilitacyjnym w tym przypadku jest poprawa krążenia mózgu, neuromobilizacja nerwów czaszkowych, rozluźnienie kości czaszki, mobilizacja nerwów i tkanek miekkich. Plan treningowy dla tych dzieci powinien zawierać ćwiczenia wspierające integrację wzrokowo-słuchowo-ruchową, ćwiczenia stabilizacji mięśniowej, trening słuchowy oraz trening lateralny, którego celem jest poprawa pracy półkul mózgowych.

REHABILITACJA
Rehabilitacja tych dzieci powinna obejmować neuromobilizacje nerwów czaszkowych, oraz trening poprawiający dotlenienie i ukrewinie centralnego układu nerowego.

REHABILITACJA
Na percepcję wzrokową, słuchową oraz orientację przestrzenną mają duży wpływ układ ślimakowo-przedsionkowy, układ przedsionkowo-proprioceptywny oraz połączenie wzrokowo-przedsionkowe. Jeśli zaoberwujemy zaburzenia w tych połączeniach to możemy się spodziewać, że dzieci będą miały trudności w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia). Będą pojawiać się problemy z pamiecią wzrokową, słuchową i ruchową oraz zaburzona będzie regulacja napięcia mieśniowego oraz koordynacja wzroko-ruchowa. W rehabilitacji wykorzystamy min. techiniki osteopatyczne, terapię caranio- sakralną, manipulację nerwów zaopatrywujących interesujące nas obszary, terapię wisceralną, trening słuchowy. Plan treningowy dla tych dzieci powinien zawierać ćwiczenia wspierające integrację wzrokowo-słuchowo-ruchową oraz stabilizacji mięsniowej.

Zaburzenia rozwojowe u dzieci to obszar, w którym wczesna diagnoza i odpowiednia pomoc odgrywają kluczową rolę. Problemy te mogą obejmować opóźnienia w rozwoju ruchowym, zaburzenia sensoryczne czy trudności w nabywaniu nowych umiejętności. W naszej placówce w Krakowie oferujemy kompleksowe wsparcie dostosowane do indywidualnych potrzeb najmłodszych pacjentów.

Specjaliści, w tym lekarz osteopata w Krakowie, współpracują, by zapewnić dziecku optymalne warunki do rozwoju. Nasze podejście obejmuje szczegółowe badania diagnostyczne oraz terapie, które pomagają zminimalizować wpływ zaburzeń na codzienne życie dziecka i jego rodziny.

Jakie są zaburzenia rozwojowe u dzieci?

Zaburzenia rozwojowe u dzieci obejmują szeroką gamę problemów, które mogą występować już od najwcześniejszych dni życia. Najczęstsze z nich to:

  1. Zaburzenia ruchowe – trudności w koordynacji ruchowej, opóźnienia w osiąganiu kamieni milowych (np. siadanie, raczkowanie, chodzenie).
  2. Zaburzenia sensoryczne – nadwrażliwość na bodźce, problemy z przetwarzaniem informacji sensorycznych.
  3. Zaburzenia mowy – opóźnienia w rozwijaniu zdolności komunikacyjnych.
  4. Trudności w nauce – objawiające się problemami z koncentracją, zapamiętywaniem czy logicznym myśleniem.

Zaburzenia te często współwystępują i wymagają interdyscyplinarnego podejścia do diagnostyki i terapii. Kluczowym etapem w procesie wsparcia jest wczesne rozpoznanie objawów i podjęcie odpowiednich działań.

Zaburzenia rozwojowe u niemowląt – co warto wiedzieć?

Niemowlęta są szczególnie wrażliwe na wszelkie nieprawidłowości w rozwoju. W tym okresie rodzice mogą zauważyć:

  • trudności z podnoszeniem głowy,
  • brak zainteresowania otoczeniem,
  • niechęć do leżenia na brzuchu,
  • problemy z karmieniem czy snem.

W naszej placówce w Krakowie lekarz osteopata, specjalizujący się w terapii niemowląt, przeprowadza szczegółowe badania, które pozwalają na wczesne wykrycie ewentualnych problemów. Celem tych działań jest zapewnienie dziecku najlepszych możliwych warunków rozwoju poprzez łagodzenie napięć w organizmie oraz wspomaganie naturalnych procesów samoregulacji.

Profesjonalna opieka i diagnostyka w Krakowie – Rehaorthopedica

Oferujemy kompleksowe wsparcie w diagnostyce i terapii zaburzeń rozwojowych u dzieci i niemowląt. Nasi specjaliści, w tym lekarz osteopata w Krakowie, mają wieloletnie doświadczenie w pracy z najmłodszymi pacjentami. Każde dziecko jest traktowane indywidualnie, a plan terapii dostosowany do jego potrzeb i możliwości.

Jeśli zauważyłeś/aś u swojego dziecka objawy, które mogą wskazywać na zaburzenia rozwojowe, zachęcamy do kontaktu. Nasz zespół jest gotowy, by wesprzeć Twoje dziecko na każdym etapie jego rozwoju.