Dolegliwości odcinka lędźwiowego

Prawdopodobnie każdy z nas przynajmniej raz doświadczył bólu w odcinku lędźwiowym kręgosłupa. Przyczyną częstego występowania tego problemu jest po części predyspozycja w budowie anatomicznej, a po części cywilizacyjne czynniki ryzyka rozwoju patologii w okolicach odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Odcinek lędźwiowo-krzyżowy jest podstawą kręgosłupa i przejmuje całość obciążeń osi tułowia. Ze względu na jego dużą ruchomość występującą pomiędzy segmentami tego docinka jest on narażony na ciągłe przeciążenia. Do najczęstszych czynników ryzyka należy praca siedząca, podnoszenie ciężkich przedmiotów, sporty skokowo-biegowe oraz siłowe.

Pod wpływem w/w czynników dochodzi zmian zwyrodnieniowych i urazowych nie tylko w grupie chorych w wieku podeszłym, ale coraz częściej u ludzi młodych.  Problemy z odcinkiem lędźwiowym przestały być już wyłącznie domeną pracowników fizycznych. Coraz częściej skarżą się na nie pracownicy umysłowi, spędzający wiele godzin za biurkiem w pozycji siedzącej jak również kierowcy zawodowi. Niewłaściwa postawa w czasie pracy, wielokrotne wykonywanie określonych ruchów, a także długi czas spędzony w jednej, bardzo często niefizjologicznej pozycji przyczyniają się do nadmiernego obciążenia segmentów lędźwiowych kręgosłupa.

Dlatego, aby zmniejszyć liczbę osób cierpiących na dolegliwości bólowe odcinka lędźwiowego, niezbędne są działania profilaktyczne, takie jak odpowiednio dobrana aktywność fizyczna, zdrowa dieta redukująca masę ciała, zaprzestanie palenia tytoniu, a także ergonomia stanowiska pracy. W przypadku wystąpienia bólu czy ograniczenia ruchomości kręgosłupa lędźwiowego konieczna jest pomoc fizjoterapeuty lub osteopaty a najlepiej obu tych specjalistów. Bardzo ważne jest aby na wizytę udać się z aktualnym zdjęciem rentgenowskim odcinka lędźwiowego kręgosłupa.

może cię zainteresuje: