Kiedy osteopatia i stomatologia podają sobie ręce?

Osteopatia to względnie nowa gałąź medycyny, w Polsce istnieje zaledwie od kilkunastu lat. Jednak wykonują ją znani nam specjaliści: fizjoterapeuci, lekarze oraz położne. W niektórych krajach, takich jak Stany Zjednoczone, jest to odrębny kierunek studiów, po ukończeniu którego zostaje się zarówno lekarzem, jak i osteopatą.

Osteopaci bardzo często współpracują z różnymi specjalistami medycyny w momentach, gdy klasyczne metody leczenia zawodzą. W tych sytuacjach potrzebne jest po prostu nowe, całościowe spojrzenie na pacjenta. Specjaliści, z którymi z przyjemnością współpracuję to stomatolodzy.

Niektórym może wydawać się dziwne, że ból zęba, żuchwy można usunąć w sposób manualny. Oczywiście, jeśli przyczyną bólu nie jest chory ząb. Istnieje grupa osób leczona z powodów bólu zębów nieznanego pochodzenia. Jednak po kolei leczone zęby nie przynoszą rozwiązania problemu. Prawdopodobnie dlatego, że przyczyna znajduje się w innym miejscu. Mięśnie żucia, szyi oraz krtani mogą powodować objawy bólowe imitujące ból zęba.

Nadmierne napięte mięśnie żucia to tylko jeden z wielu objawów dysfunkcji w obrębie stawu skroniowo-żuchwowego. Dysfunkcja ta może dotyczyć wedle badań od 50% do 80% populacji, a w skład jej objawów wchodzą:

• ból głowy (skroni, potylicy),
  • ból szyi oraz barku po stronie dysfunkcji,
  • bóle zębów, najczęściej trzonowców,
  • przeskakiwanie i klikanie w stawie podczas otwierania ust,
  • szumy uszne,
  • łzawienie/wysychanie oka,
  • zawroty głowy,
  • zaburzenie symetrii twarzy,
  • ścieranie i pękanie szkliwa zębów.

Z takimi objawami warto zgłosić się do osteopaty, który po prawidłowym badaniu oraz holistycznym, całościowym spojrzeniu na pacjenta, zaproponuje program leczenia. Bardzo często będzie to praca wymagająca współpracy zarówno osteopaty, jak i stomatologa. Zadaniem stomatologa będzie prawidłowe ustawienie zgryzu pacjenta, uzupełnienie ubytków, czasem założenie szyny zgryzowej. Zadanie osteopaty to praca z ciałem, by jak najlepiej poradziło sobie z daną dysfunkcją i dobrze zaadaptowało się do zmian w zgryzie.

Od kilku lat prowadzę terapię pacjentom z dysfunkcją stawów skroniowo-żuchwowych. Jest to grupa osób, która często długo szuka pomocy u różnego rodzaju specjalistów, zanim trafią w odpowiednie ręce. Ogromnej części z nich właściwie dobrane zabiegi stomatologiczne i osteopatyczne pozwalają wrócić do normalnego funkcjonowania.

Do zobaczenia w gabinecie,

może cię zainteresuje: